Home / Newsroom / General Press Releases / 2020 /

De Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten contracteert equensWorldline voor overstap naar Instant Payments

Utrecht, 11 maart 2020 - De Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (CBCS) heeft equensWorldline SE, een dochteronderneming van Worldline [Euronext: WLN], de Europese leider in de betaal- en transactiedienstensector, gecontracteerd om een Instant Payments (IP) CSM in te voeren bovenop hun huidige clearing- & settlement systeem. Dat betekent dat alle interbancaire betalingen op Curaçao, Sint Maarten en Bonaire binnenkort binnen tien seconden, 24/7/365, zullen worden verwerkt. De Instant Payment transacties worden afgehandeld in Antilliaanse gulden en US dollars. Daarmee is de CBCS een van de eerste financiële instellingen die direct gebruik maakt van een dubbel valutasysteem en die de dollars direct verwerkt. De Instant Payments CSM zal volledig voldoen aan de internationale normen en ISO20022. Het contract met equensWorldline heeft in eerste instantie een looptijd van vijf jaar.

Fase 1 en 2

Fase 1, waarin de basisinfrastructuur zal worden gebouwd, is nog maar het begin van de implementatie van Instant Payments op de eilanden. De Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (CBCS) wil Instant Payments verder ontwikkelen en heeft samen met equensWordline al fase 2 ontworpen. Fase 2 is gericht op het uitbreiden van online en in-store Instant Payments met P2P (person-to-person), P2B (person-to-business) en P2G (person-to-government) betalingen.

Leila Matroos, directeur-secretaris van de CBCS: "De ontwikkelingen rondom Instant Payments zijn in lijn met ons doel om de infrastructuur te moderniseren en de economische ontwikkeling op Curaçao en Sint Maarten te stimuleren. Met de introductie van Instant Payments bereiden we ons voor op toekomstige ontwikkelingen in de wereld van het betalingsverkeer. We hebben voor equensWorldline gekozen vanwege hun ervaring en bewezen track record als de grootste Instant Payments-processor in de Eurozone".

Het nieuwe normaal

De Centrale Bank van Aruba (CBA) is vorige maand live gegaan met een vergelijkbaar Instant Payments project. CBCS zal op korte termijn volgen. Michael Steinbach, CEO equensWorldline"De ontwikkelingen rond Instant Payments in het Caribisch gebied laten zien dat deze betaalmethode op weg is om de nieuwe normale betaalmethode te worden. Wij zijn er volledig op gericht om de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten te ondersteunen in hun belangrijke ontwikkeling naar 24/7/365 betalingen, omdat onze valuta agnostische oplossing alle mogelijke toepassingsmogelijkheden voor Instant Payments ondersteunt, variërend van P2P, P2B, in store, online en corporate use cases. Met 1,2 miljoen Instant Payments transacties per dag zijn wij de grootste Instant Payments processor in de Eurozone. Wij zijn er trots op dat equensWorldline nu werkt aan een wereldwijde uitbreiding"

equensWorldline is pan-Europees marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Als onderdeel van de Worldline Group combineert equensWorldline langdurig bewezen expertise op het gebied van betalingsverwerking (issuing, acquiring, intra- en interbancaire transactieverwerking) met innovatieve oplossingen op het gebied van e-commerce, mobiel en contactloos betalen. Met ruim 50 jaar ervaring bedient equensWorldline een zeer divers, internationaal klantenbestand verspreid over heel Europa. Klanten vertrouwen op de expertise van equensWorldline om te anticiperen op wijzigingen in de Europese regelgeving, te profiteren van nieuwe technologieën, processen te optimaliseren, operational excellence te waarborgen en frauderisico’s effectief te beheersen. De ongeëvenaarde Europese footprint van het bedrijf maakt equensWorldline een kostenefficiënte en concurrerende business partner voor naadloze, veilige en efficiënte betaaloplossingen. www.equensworldline.com

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider in betalings- en transactieservices. Innovatie zit in de kern van ons DNA. Worldline biedt pan-Europese en binnenlandse Acquiring voor zowel fysieke als online bedrijven, beveiligde verwerking van betalingstransacties voor banken en financiële instellingen, transactieservices in e-ticketing en voor lokale en centrale openbare instanties. Dankzij aanwezigheid in meer dan 30 landen is Worldline de aangewezen betalingspartner voor winkeliers, banken, openbaarvervoerbedrijven, overheidsinstanties en industriële bedrijven; waarvoor Worldline geavanceerde digitale services biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Financial Services waaronder equensWorldline en Mobility & eTransactional Services. Worldline heeft wereldwijd ongeveer 12.000 mensen in dienst, met een 2019 omzet van 2,4 miljard euro. worldline.com