Home / Newsroom / General Press Releases / 2020 /

Alle banken op Aruba bieden nu Instant Payments via door equensWorldline geïmplementeerde IP-infrastructuur van de Centrale Bank van Aruba

Utrecht, 5 maart 2020 – Alle banken op Aruba zijn overgestapt op Instant Payments (IP) met behulp van het Clearing and Settlement Mechanism (IP CSM) van de Centrale Bank van Aruba (CBA), dat is geïmplementeerd door equensWorldline SE. equensWorldline is een dochteronderneming van Worldline [Euronext: WLN], de Europese marktleider in de betaal- en transactiedienstensector. De implementatie van deze nieuwe betaalinfrastructuur, die wordt geleid door de CBA, is uniek omdat het Caribische eiland volledig is overgestapt van traditionele batchbetalingen naar instant betalingen. Na deze succesvolle overstap kunnen nu alle interbancaire betalingen in Arubaanse Florijn, die op Aruba zijn geïnitieerd, direct worden verwerkt: 24/7/365. De IP CSM is volledig in overeenstemming met internationale standaarden en ISO20022.

Enkele jaren geleden is de Centrale Bank van Aruba (CBA) een project gestart om haar betaalinfrastructuur te moderniseren. Dit was om verschillende redenen een uitdagend project. Zo moest de gehele bankwereld, met alle binnenlandse en internationale banken op Aruba,
in een 'big bang' overstappen op instant betalingen. De CBA heeft hiervoor equensWorldline geselecteerd vanwege haar decennialange ervaring met het verwerken van interbancaire betalingen, evenals haar bewezen staat van dienst met het verwerken van real-time betalingen als de grootste verwerker van instant betalingen in Europa.

De CBA is blij met de samenwerking met equensWorldline en de commerciële banken, omdat equensWorldline de behoeften van de Arubaanse gemeenschap begreep en de implementatie van instant payments heeft afgestemd op de specifieke situatie van Aruba.

Michael Steinbach, CEO van equensWorldline: "Met de go-live in Aruba hebben we een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf op mondiaal niveau bereikt. Deze stap is volledig in lijn met onze wereldwijde ambities. De markt waarin we opereren is duidelijk niet langer Europees, maar mondiaal. Na deze eerste stap in Aruba zullen wij onze internationale footprint verder uitbreiden, zowel binnen als buiten Europa. Bovendien laat dit project opnieuw zien dat instant betalingen echt de nieuwe norm worden, niet alleen op Europees niveau maar ook wereldwijd.”

equensWorldline is pan-Europees marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Als onderdeel van de Worldline Group combineert equensWorldline langdurig bewezen expertise op het gebied van betalingsverwerking (issuing, acquiring, intra- en interbancaire transactieverwerking) met innovatieve oplossingen op het gebied van e-commerce, mobiel en contactloos betalen. Met ruim 50 jaar ervaring bedient equensWorldline een zeer divers, internationaal klantenbestand verspreid over heel Europa. Klanten vertrouwen op de expertise van equensWorldline om te anticiperen op wijzigingen in de Europese regelgeving, te profiteren van nieuwe technologieën, processen te optimaliseren, operational excellence te waarborgen en frauderisico’s effectief te beheersen. De ongeëvenaarde Europese footprint van het bedrijf maakt equensWorldline een kostenefficiënte en concurrerende business partner voor naadloze, veilige en efficiënte betaaloplossingen. www.equensworldline.com

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider in betalings- en transactieservices. Innovatie zit in de kern van ons DNA. Worldline biedt pan-Europese en binnenlandse Acquiring voor zowel fysieke als online bedrijven, beveiligde verwerking van betalingstransacties voor banken en financiële instellingen, transactieservices in e-ticketing en voor lokale en centrale openbare instanties. Dankzij aanwezigheid in meer dan 30 landen is Worldline de aangewezen betalingspartner voor winkeliers, banken, openbaarvervoerbedrijven, overheidsinstanties en industriële bedrijven; waarvoor Worldline geavanceerde digitale services biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Financial Services waaronder equensWorldline en Mobility & eTransactional Services. Worldline heeft wereldwijd ongeveer 12.000 mensen in dienst, met een 2019 omzet van 2,4 miljard euro.

worldline.com

Jörg Richter