Home / Newsroom / General Press Releases / 2019 /

equensWorldline lanceert de eerste browser-gebaseerde oplossing voor Strong Customer Authentication, geschikt voor alle gebruiks-devices

Utrecht, 13 september 2019 - equensWorldline, een dochteronderneming van Worldline [Euronext: WLN], de Europese leider in de betaal- en transactiedienstensector, introduceert de eerste browser-gebaseerde Strong Customer Authentication[1] oplossing in de markt. Hiermee is een universele oplossing beschikbaar waarmee banken sterke klantauthenticatie voor elk gebruikersprofiel kunnen aanbieden. Banken hebben daarmee nu ook een sterke authenticatieoplossing voor gebruikers die niet over een smartphone beschikken.

Banken staan voor de uitdaging om Strong Customer Authentication te implementeren voor zowel betalingen waar betaler en ontvanger zich niet op dezelfde plek bevinden, alsook voor het verlenen van toegang tot betaalrekeningen. Een van hun uitdagingen daarbij is het vervangen van de huidige authenticatieoplossing op basis van OTP SMS (One-Time Password verzonden per SMS ter goedkeuring van 3DSecure betaaltransacties). Dit is nodig omdat deze oplossing niet voldoet aan de two-factor authenticatiecriteria die door PSD2 voor dergelijke betalingen worden opgelegd. Daarnaast dienen zij een oplossing te bieden die geschikt is voor alle gebruikers en alle use cases (niet alleen betalingen, maar ook alle online banking toepassingen).

Een innovatieve authenticatieoplossing met universele dekking

equensWorldline's oplossing, genaamd WL Trusted Authentication, is beschikbaar voor mobiele toepassingen (smartphones) en webbrowsers (mobiele telefoons en computers). De oplossing is uniek in de markt vanwege de universele dekking en de technische innovatie waardoor de browserversie eenvoudig geïmplementeerd kan worden, doordat geen software geïnstalleerd hoeft te worden.

De oplossing heeft een Europees octrooi en is enkele jaren geleden ontwikkeld om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften van banken op het gebied van sterke klantauthenticatie. De oplossing wordt al bij veel Europese banken ingezet (meer dan 120 miljoen transacties per jaar).

De nieuwe browser-gebaseerde oplossing is innovatief omdat het banken in staat stelt om sterke authenticatie te bieden zonder dat hiervoor externe hardware (bijvoorbeeld tokens), smartphones of software-installatie op de computer van de gebruiker nodig is. De gebruiker meldt zijn/haar browser aan op een eenvoudige en transparante manier, en kan dan een sterke authenticatie uitvoeren op vergelijkbare wijze als bij het invoeren van inloggegevens om toegang te krijgen tot zijn/haar online bank. In deze browser-gebaseerde oplossing zijn dezelfde beveiligingsmaatregelen toegepast als in de oplossing voor mobiele telefoons.

Integratiemethoden aangepast aan de strategie van de bank

De integratiemethode wordt aangepast aan de digitale strategie en planningsbehoefte van de bank. Er is een mobiele oplossing die geïntegreerd kan worden in de bestaande mobiele applicatie van de bank, een mobiele white-label oplossing die kan worden aangepast aan de ‘look-and-feel’ van de bank, en een mobiele oplossing met een Worldline-label voor snelle implementatie. In aanvulling hierop is er nu dus ook een browser-oplossing beschikbaar voor alle zakelijke en particuliere klanten die geen smartphones gebruiken. De oplossing is eenvoudig toegankelijk vanaf elke computer, tablet of telefoon-browser en vereist geen installatie.

Een voortdurend evoluerende oplossing

Wolf Kunisch, Chief Business Division Officer bij EquensWorldline: "Als toonaangevende speler in de betaalsector stellen wij onze klanten in staat om in te spelen op de zich voortdurend ontwikkelende eisen en wensen van de markt. Deze nieuwe browser-oplossing is een onvermijdelijke aanvulling op het mobiele kanaal voor klantgroepen die niet met smartphones zijn uitgerust, maar ook als fall-back oplossing in geval van een telefoonstoring. Bovendien zal het met de volgende versie van deze module, met behulp van de WebAuthn API gedefinieerd door het W3C (World Wide Web Consortium), ook op de browser mogelijk zijn om biometrische controle aan te bieden, en dus dezelfde authenticatiefactoren aan te bieden als momenteel bestaan op de mobiele applicatie.

About equensWorldline

equensWorldline is the pan-European leader in payments and transactional services. Being part of the Worldline Group, equensWorldline combines long-standing proven expertise in traditional mass payment systems (issuing, acquiring, intra- and interbank payment processing) and innovative e-commerce and mobile payment solutions. Building on more than 50 years of experience equensWorldline services a broad, international client base in numerous countries across Europe. Clients rely on equensWorldline’s expertise to anticipate European regulatory changes, benefit from transformative technologies, optimize processes, ensure operational excellence and manage risk and fraud. The company’s unparalleled footprint makes equensWorldline a cost-efficient and competitive business partner for seamless, secure and efficient payment solutions. equensworldline.com

About Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider in betalings- en transactieservices. Innovatie zit in de kern van ons DNA. Worldline biedt pan-Europese en binnenlandse Acquiring voor zowel fysieke als online bedrijven, beveiligde verwerking van betalingstransacties voor banken en financiële instellingen, transactieservices in e-ticketing en voor lokale en centrale openbare instanties. Dankzij aanwezigheid in meer dan 30 landen is Worldline de aangewezen betalingspartner voor winkeliers, banken, openbaarvervoerbedrijven, overheidsinstanties en industriële bedrijven; waarvoor Worldline geavanceerde digitale services biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Financial Services waaronder equensWorldline  en Mobility & eTransactional Services. Worldline heeft wereldwijd ongeveer 11.000 mensen in dienst, met een 2018 pro forma omzet van 2,2 miljard euro. worldline.com

Press contact equensWorldline

Jörg Richter

T: +49 (0)69 256 60362, E: joerg.richter@equensworldline.com

Elena Di Simone

T: +39 02 483 10 479, E: elena.disimone@equensworldline.com

[1] “Strong customer authentication” betekent authenticatie gebaseerd op het gebruik van twee of meer elementen uit de volgende categorieën: iets dat de gebruiker weet, iets dat de gebruiker bezit, en iets dat de gebruiker zelf is.