Home / Newsroom / General Press Releases / 2018 /

equensWorldline lanceert TIPS Gateway-service

Utrecht, 21 november 2018 – equensWorldline SE, een dochteronderneming van Worldline [Euronext: WLN], de Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactieservices, heeft met succes de TIPS Gateway-service gelanceerd. Verschillende internationale grote en middelgrote banken zullen de service in de eerste helft van 2019 implementeren. Met de TIPS Gateway-service van equensWorldline profiteren banken van één interface voor Instant Payments voor zowel de equensWorldline Instant Payments CSM- als de EACHA Instant Payments Interoperability-links. Bovendien kunnen ze hiermee verbinding maken met de TARGET2 Instant Settlement oplossing van het Eurosystem. De introductie van de TIPS Gateway-service past naadloos binnen de ambitie van equensWorldline de markt te ondersteunen bij de eenvoudige en kosteneffectieve implementatie van Instant Payments.

In juni 2017 kondigde equensWorldline reeds aan TIPS te ondersteunen door haar Europese en nationale Instant Payments Clearing & Settlement services met TIPS te verbinden vanaf de dag dat TIPS operationeel is. TIPS is het Target Instant Payment Settlement-initiatief van het Eurosysteem. Naar verwacht zal TIPS eind november 2018 live gaan.

Met behulp van de TIPS Gateway-service van equensWorldline vergroten de deelnemende banken hun bereik voor Instant Payments en hebben ze een volledig pan-Europees bereik in overeenstemming met EPC SCT Inst Scheme Rulebooks. De verbinding met TIPS zal volledig transparant zijn voor de gebruikers en alle transacties die door equensWorldline worden verwerkt zullen zichtbaar zijn in de equensWorldline GUI, onafhankelijk van de settlement route. Hierdoor kunnen de operationele afdelingen van de bank snel en eenvoudig opvolging geven aan vragen van klanten. Ook de rapportage zal volledig geïntegreerd zijn. Daarnaast zal de toonaangevende liquiditeitsvoorspelling op basis van algoritmen, die equensWorldline levert aan deelnemers van de Instant Payments CSM, ook beschikbaar worden voor gebruikers van de TIPS Gateway-service. Hierdoor kunnen de banken hun liquiditeit over de verschillende settlement mechanismen optimaliseren.

Een aanvullend voordeel is dat de banken de implementatie-investeringen en de lopende kosten van de TIPS-connectiviteit en het gebruik van de netwerk-service provider delen. De TIPS Gateway-service is beschikbaar voor deelnemers van de equensWorldline Instant Payments CSM, equensWorldline-backoffice klanten en andere banken die op een kostenefficiënte manier verbinding willen maken met TIPS.

De TIPS Gateway-service is volledig in overeenstemming met de industrienormen en wordt geleverd met interessante waarde-verhogende services. Zo hebben banken de mogelijkheid om flexibele routingregels te configureren. Daarnaast kan de TIPS Gateway-service worden gebruikt als een back-up van de CSM-route. Ook kan de TIPS-gateway worden gebruikt voor transacties met hogere bedragen omwille van liquiditeitsredenen.

Alessandro Baroni, CMO van equensWorldline: "Bij equensWorldline zijn we van mening dat het TIPS-initiatief onze klanten een kosten- en liquiditeitsefficiënte manier biedt om hun bereik voor Instant Payments uit te breiden over heel Europa. Door dit te combineren met oplossingen voor de backoffice en onze Instant Payments CSM, bieden we het beste van beide werelden. Ik ben verheugd dat onze eerste klanten zich hebben aangemeld voor onze nieuwe service en kijk ernaar uit om verder te bouwen aan de toekomst van Instant Payments."

equensWorldline is pan-Europees marktleider op het gebied van betaal- en transactieservices. Als onderdeel van de Worldline Group combineert equensWorldline langdurig bewezen expertise op het gebied van betalingsverwerking (issuing, acquisitie, intra- en interbancaire transactieverwerking) met innovatieve oplossingen voor e-commerce en mobiele betalingen. Voortbouwend op meer dan 50 jaar ervaring levert equensWorldline services aan een brede, internationale klantenbasis in tal van landen in Europa. Klanten vertrouwen op de expertise van equensWorldline om te anticiperen op wijzigingen in de Europese regelgeving, te profiteren van nieuwe technologieën, processen te optimaliseren, operational excellence te waarborgen, en risico en fraude effectief te beheersen. De ongeëvenaarde internationale aanwezigheid van het bedrijf maakt equensWorldLine tot een kostenefficiënte en concurrerende bedrijfspartner voor probleemloze, veilige en efficiënte betalingsoplossingen. equensworldline.com

Worldline [Euronext: WLN] is Europees marktleider op het gebied van betalings- en transactieservices. De toekomstgerichte innovaties en services van Worldline stellen bedrijven in staat hun eindklanten gericht te bereiken en moderne en naadloze services aan te bieden. Met meer dan 45 jaar ervaring is Worldline een belangrijke speler op het gebied van B2B2C. Worldline ondersteunt alle bedrijven en openbare instanties op deze steeds veranderende markt en levert een belangrijke bijdrage aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel dat gebaseerd is op een groeiend wereldwijd portfolio en uitgebreide ondersteuning biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Mobility & e-Transactional Services en Financial Services, waar equensWorldline onder valt. Worldline heeft wereldwijd meer dan 9400 mensen in dienst en genereert een jaarlijkse omzet van € 1,6 miljard. Worldline is een dochteronderneming van Atos. worldline.com

Perscontact met equensWorldline

Marcel Woutersen