Home / Newsroom / General Press Releases / 2018 /

Centrale Bank van Aruba sluit overeenkomst met equensWorldline voor invoering Instant Payments op het eiland

Utrecht, 12 juni 2018 - De Centrale Bank van Aruba (CBA) heeft een overeenkomst gesloten met equensWorldline SE, een dochteronderneming van Worldline [Euronext: WLN], de Europese marktleider op het gebied van elektronische betalingen en transactieservices, voor de levering van een nieuwe centrale infrastructuur ter vervanging van het huidige clearing & settlement-systeem van CBA. Met de implementatie van het nieuwe Instant Payments CSM maakt Aruba een grote sprong voorwaarts naar Instant Payments door vanaf januari 2019 volledig over te schakelen van traditionele betalingsverwerking naar de nieuwe Instant Payments-infrastructuur. Als gevolg hiervan worden vanaf 2019 alle interbancaire betalingen in Arubaanse florins die op Aruba worden geïnitieerd, onmiddellijk verwerkt, 24/7/365. Het contract met equensWorldline is in eerste instantie voor een periode van vijf jaar.

In tegenstelling tot veel Europese landen die van plan zijn Instant Payments in de komende vijf jaar geleidelijk aan te implementeren, kiest Aruba voor een gemeenschapsbrede overgang, waarmee onmiddellijk aanzienlijke transactievolumes naar de Instant Payment-systemen worden gebracht.

De volledige vervanging van het bestaande CBA Clearing System door een nieuwe Instant Payments-infrastructuur is een belangrijke stap voor de Arubaanse betaalmarkt. Door over te schakelen op Instant Payments creëert Aruba een nieuwe en solide basis voor toekomstige innovaties en oplossingen voor de volgende generatie op het eiland.

equensWorldline zal het Instant Payments Clearing and Settlement Mechanism (IP CSM) aanbieden in de lokale valuta, de Arubaanse florin. De IP CSM zal gebaseerd zijn op het EPC SCT Inst-schema en zal volledig voldoen aan ISO-norm 20022. Na de implementatie worden interbancaire betalingen zoals overboekingen en batchbetalingen verwerkt via de nieuwe Instant Payments-infrastructuur. De nieuwe infrastructuur voorziet ook in betalingsverzoeken (‘Request for Payment’ berichten).

Mevr. Jeanette R. Semeleer, president van de Centrale Bank van Aruba: "We willen onze betaalinfrastructuur moderniseren om de efficiëntie te verbeteren en voorbereid te zijn op de toekomstige ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Met een uitstekende staat van dienst, ervaring en gereedheid voor Instant Payments was de keuze voor equensWorldline duidelijk. Zij bieden volledige outsourcing van bedrijfsprocessen en hebben een compleet back-up systeem dat de beschikbaarheid en continuïteit van de betalingsverwerking garandeert. Dit betekent dat we deze grote sprong kunnen maken zonder zelf technische en operationele investeringen te hoeven doen, omdat deze volledig worden uitbesteed aan equensWorldline. Bovendien hebben ze aangetoond dat ze alle use cases begrijpen die we in de toekomst misschien willen lanceren, zoals online en in-store Instant Payments. We zijn verheugd en trots dat we, door samen te werken met equensWorldline, de koploper zullen zijn voor de implementatie van Instant Payments in het Caribisch gebied."

Michael Steinbach, CEO equensWorldline: "Wij zeggen al jaren dat Instant Payments de nieuwe norm wordt. Vanaf 2019, na implementatie van onze IP CSM, zal dit duidelijk het geval zijn op Aruba. Wij begrijpen volledig wat Aruba wil bereiken en we kunnen aan deze behoefte voldoen met onze moderne en direct inzetbare infrastructuur. Onze oplossing ondersteunt alle mogelijke use cases voor Instant Payments, variërend van P2P, P2B, in de winkel en online, tot corporate toepassingen. Voor de volledige waardeketen, van het initiëren van betalingen in de klantkanalen tot back-office-verwerking en clearing & settlement, zijn we volledig ingericht om Aruba optimaal te ondersteunen bij hun belangrijke ontwikkeling naar 24/7/365 betalingen."

Worldline [Euronext: WLN] is Europees marktleider op het gebied van betalings- en transactieservices. De toekomstgerichte innovaties en services van Worldline stellen bedrijven in staat hun eindklanten gericht te bereiken en moderne en naadloze services aan te bieden. Met meer dan 45 jaar ervaring is Worldline een belangrijke speler op het gebied van B2B2C. Worldline ondersteunt zowel bedrijven als overheidsdiensten in deze steeds veranderende markt en levert een belangrijke bijdrage aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel dat gebaseerd is op een groeiend wereldwijd portfolio en dat uitgebreide ondersteuning biedt. De activiteiten van Worldline zijn ondergebracht in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Mobility & e-Transactional Services en Financial Services, waar equensWorldline onder valt. Worldline heeft wereldwijd meer dan 9400 mensen in dienst en genereert een jaaromzet van € 1,6 miljard. Worldline is een dochteronderneming van Atos. www.worldline.com

equensWorldline is pan-Europees marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Als onderdeel van de Worldline Group combineert equensWorldline langdurig bewezen expertise op het gebied van betalingsverwerking (issuing, acquisitie, intra- en interbancaire transactieverwerking) met innovatieve oplossingen voor e-commerce en mobiele betalingen. Voortbouwend op meer dan 50 jaar ervaring levert equensWorldline services aan een brede, internationale klantenbasis in tal van landen in Europa. Klanten vertrouwen op de expertise van equensWorldline om te anticiperen op wijzigingen in de Europese regelgeving, te profiteren van nieuwe technologieën, processen te optimaliseren, operational excellence te waarborgen en risico en fraude effectief te beheersen. De ongeëvenaarde Europese footprint van het bedrijf maakt equensWorldline tot een kostenefficiënte en concurrerende zakenpartner voor naadloze, veilige en efficiënte betaaloplossingen.  www.equensworldline.com

Perscontact equensWorldline

Tel.: +31 (0)88 385 54 27